Päivä Omisissa

2.8.16

Reissun ollessa jo loppumetreillä teimme päivämatkan Splitin lähellä sijaitsevaan Omišin kaupunkiin. Projektikaverit olivat innokkaasti metsästäneet alennuksia ja ilmaisia aktiviteetteja projektinäkyvyytemme varjolla. Toinen yhteistyökuvioistamme olivatkin juuri nämä aktiviteetit Omišissa, jotka onnistuivat huomattavasti paremmin kuin 5 Island Tour, josta kerroin tässä postauksessa.

Aluksi saimme osallistua ilmaiselle opastetulle kävelykierrokselle, jossa meille esiteltiin kaupunkia. Pääsimme myös nousemaan eräälle linnoitukselle ja näkemään hulppeat näköalat kaupunkiin - ilman pääsymaksua.

Oli pakko ottaa selfie korkeuksissa.

Kävelykierroksen jälkeen pääsimme veneilyretkelle, jolla ajoimme aivan ihanalla joella ihaillen maisemia. Lisäksi pysähdyimme eräällä saarella, jossa oli ravintola ja hotelli. Tuolla voisi yöpyäkin, oli sen verran tunnelmallinen paikka luonnon keskellä.

Veneilyn jälkeen kävelimme vanhaan kaupunkiin ja kävimme syömässä pizzaa. Ruokailun jälkeen suuntasimme rannalle, jossa oli mahdollista ajaa vesiskootterilla sekä kokeilla vesisuihkulautaa. Skootterilla ajo näytti hurjalta mutta hauskalta. Silti se jäi meikäläiseltä väliin. Vesisuihkulautailu sen sijaan näytti ja kuulemma oli erittäin vaikeaa ja hieman kivuliastakin, koska tasapainon pitäminen oli hankalaa ja porukka putosi korkeuksista veteen. Hui, en ikinä uskaltaisi kokeilla kyseistä lajia. Mutta ihan siistiä, että osa porukasta pääsi kokeilemaan noita juttuja ihan ilmaiseksi.

Aktiviteettien sijaan kuvailin kaikkea ja juttelin ihmisten kanssa. Näimmepä myös oikein kauniin auringonlaskun vuorien takana. Aktiviteettien jälkeen suuntasimme rannalle baariin, jonne meillä oli 20 euron verran piikkiä auki. Ihan liian ystävällistä. Istuskelimme sitten baarissa, kävimme vilkaisemassa jotakin paikallista festivaalia, kun meidän piti hankkia kuvamateriaalia sieltäkin, mutta itse en viihtynyt paikalla pitkään. Ilta ja alkuyö kuluikin sitten baarissa istuskellen ja hengaten. Takaisin olimme Splitissä kun aurinko alkoi jo nousta.

1. Ihana kun ootte päässy tutustumaan niihin viereisiinkin kyliin ja paikkoihin, missä näkee varmasti sitä paikallista elämää vielä paremmin :)

1. Joo oli kyllä tosi kiva päästä käymään niissä! Vähän näki muutakin kuin Splitin kaupunkia ja rantoja. Noissa kohteissa, missä juteltiin ihmisten kanssa, pääsikin siihen paikalliseen elämään kiinni ihan eri tavalla. :)