Valloittava Budapest

22.7.16

Blogitiimin esittelypostauksessa vihjasin, että minulla oli tekemistä viikonloppuna, jolloin piti julkaista ensimmäinen yhteinen merkintä. Dadaa, myöhästymiseni syy oli se, että olin Marian kanssa käymässä Budapestissä!

Mä olen haaveillut Budapestissä käymisestä hyvin pitkään. Jossain vaiheessa suunnittelin lähteväni sinne vaihtoon ja hain erääseen kaupungin laitamilla järjestettyyn AIESEC-projektiin. Noista suunnitelmista ei koskaan tullut mitään, eikä lomareissuakaan noille suunnille ollut tullut vielä tehtyä, niin mukaan oli päästävä, kun Maria kertoi aikeistaan matkata Budapestiin.

Kaupunki oli todellisuudessa vielä parempi kuin mitä olin osannut haaveilla. Siellä oli niin paljon erilaisia kaupunginosia ja mahdollisuuksia tehdä kaikkea. Vanhoja kauniita rakennuksia riitti vaikka kuinka, joten tekemistä oli jo siinä, että käveli ympäri kaupunkia ihastelemassa näkemäänsä.

Budapest koostuu kahdesta puolesta, Budasta ja Pestistä, jota Tonava halkoo. Pestin puolella on kaikki kaupat, kahvilat ja ravintolat, kun taas Budan puolella on esimerkiksi Buda Castle, josta on hienot näköalat kaupunkiin. Siellä on myös Gellert Hill, jossa on kuuluisa Liberty Statue ja vielä huikeammat näköalat kaupunkiin.

Pestin puolella taas on juutalaiskaupunginosa, joka on täynnä rauniobaareja, ravintoloita ja hostelleja. Osallistuimme Marian kanssa pub crawliin ja sen aikana vierailimme useammassa rauniobaarissa. Oli aikamoinen kokemus päästä käymään baareissa, sillä niissä on todellakin tunnelmaa. On yhtä aikaa todella siistiä ja hiukan kammottavaa istua lasin kanssa paikoissa, joissa ihmiset ovat aiemmin asuneet ja joista myöhemmin ovat joutuneet luopumaan. Meidän hostellimmekin oli yhdessä noista rauniobaareista. Hintaa yöllä kyseisessä paikassa oli vain kymmenisen euroa, mikä sisälsi myös paahtoleipä-muro -aamiaisen. Ei ainakaan hinnalla oltu pilattu.

Budapestin keskusta on todella kaunis puistoineen ja vanhoine rakennuksineen. Pikaruokalat ja merkkiliikkeet taas toivat modernin tuntua shoppailukadulla. Löytyipä sieltä taas myös Mäkkäriä ja Subia, joita ei liiemmin Kroatiassa näkynyt. Se oli Kroatiassa sekä mukavaa että hieman outoa.

Me saavuimme Marian kanssa Budapestiin myöhään torstai-iltana. Matkan jälkeen kävimme istuskelemassa alakeran rauniobaarissa sekä ihastelemassa pimeän Budapestin valoja. Perjantaina osallistuimme ilmaiselle kävelykierrokselle, josta sai mukavasti infoa kaupungista ja sen historiasta. Samalla kävelimme Buda Castlelle, jolloin meikäläisen voimat alkoivat loppua ja mun piti jättää kävelykierros kesken. Maria jatkoi jonkin aikaa, mutta päätti palata mun luokse ja eksyi samalla. Lopulta löysimme toisemme ja palasimme takaisin Pestin puolelle. Päätimme mennä kokeilemaan kreikkalaista ravintolaa, jota oli meille suositeltu. Paikka olikin aivan ihana. Palvelu oli ystävällistä, sisustus upea ja saimme ilmaiset jälkkärimelonit ja kukat vielä ennen lähtöä.

Ruoan jälkeen mun oli pakko mennä hostellille lepäämään ennen pub crawliin lähtöä, matkustaminen ja valvominen kun olivat tehneet tehtäväänsä. Unien jälkeen olikin paljon parempi olo ja laittauduttuamme lähdimme haukkamaan illallista ja kiertämään baareja. Tutustuimme matkalla jenkkiläiseen, kandalaiseen ja kahteen australialaiseen, joiden kanssa vietimme sitten iltaa. Vähän epäreilua, kun kaikkien heidän äidinkieli oli englanti, kun taas minä ja Maria takkuiltiin oman puheemme kanssa.

Lauantaina mun piti nukkua vähän pidempään, mutta Mariahan ei unta tarvinnut, joten hän kiipesi Gellert Hillille heti aamutuimaan. Nousu oli kuulemma raskas, mutta kaiken väärti. Varmasti, mutta minä en olisi kyennyt nousemaan sinne, kun linnalle meneminenkin otti niin pahasti voimille. Minä menin sitten myöhemmin keskustaan ja lähdimme Margaretin saarelle. Me vain kävelimme ja juttelimme sinä päivänä paljon. Margaretin saarella uitimme jalkoja suihkulähteessä, keskustassa kävimme matkamuistoliikeessä, ravintolassa syömässä, istuskelemassa uima-altaalla ja syömässä vähän lisää. Sen jälkeen jalat olivat jo melkoisen kipeät ja muutenkin olimme jo väsyneitä, mutta halusimme silti nähdä siltojen ja Parlamentin valot. Hitaasti mutta varmasti köpöttelimme sillan yli ja takaisin sekä hostellille. Jalat olivat siinä vaiheessa niin kipeät, että teki mieli itkeä kun käveli.

Sunnuntaina osallistuimme ilmaiselle kommunismikävelykierrokselle. Siihen ei kuulunut niin paljon kävelyä, vaan käppäilimme ainoastaan keskusta-alueella ja pysähdyimme tasaisin väliajoin kuuntelemaan tarinoita kommunismin ajoilta. Kierros oli erittäin mielenkiintoinen, suosittelen lämpimästi! Kierroksen jälkeen lähdin kävelemään Margaret-saarelle, sillä halusin käydä uimassa. Uimala oli todella mukava, siellä oli isoja ja pieniä altaita, liukumäkiä ja suihkuja. Varsinainen kylpylä jäi vielä testaamatta eli pakko päästä käymään vielä uudestaan!

Jos listaisin kaikki ne kaupungit, joissa olen vieraillut, Lontoo olisi ehdoton ykkönen. Kakkossijalla on tällä hetkellä Budapest. Mä todella rakastuin tuohon kaupunkiin ja sen tunnelmaan. Siellä on paljon tekemistä ja nähtävää, eikä nuo kaksi ja puoli päivää riittäneet mihinkään. Tykkäsin siitä, kuinka vanha ja uusi sekä erilaiset kaupunginosat sekottuivat luontevalla tavalla toisiinsa. Tunti jos toinenkin kuluu rattoisasti pelkästään kaupungin monimuotoisuutta ihmetellessä.

Oletko sinä käynyt Budapestissä?

1. En oo käynyt Budapestissä, mutta tän postauksen jälkeen kyllä tuli matkakuume kyseistä paikkaa kohtaan! :D Näyttä niin kauniilta kaupungilta♥ Teillä on kyllä ollut tän postauksen perusteella ihana reissu!<3

1. Haha, tartutin Budapest-kuumeen suhunkin sitten. :D Joo niin oli kaunis kaupunki ja ihana reissu! Pakko päästä vielä takaisin tuonne. :)

2. Tätä oli kyllä tosi kiva lukea :) Budapest näyttää ihanalta paikalta!